Da Capo: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 14: | Regel 14: | ||
| vanaf het begin tot aan het coda-teken, speel daarna het [[coda]] | | vanaf het begin tot aan het coda-teken, speel daarna het [[coda]] | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
Alle extra aanduidingen (''al Fine'', ''senza repetitione'', ''e pui al Coda'' worden veelal weggelaten maar wel gespeeld. Het precieze gebruik van de tekens voor Fine, Coda en Segno is nogal afhankelijk van de degene die de muziek uitschrijft; er zijn talloze varianten voor het noteren van dacapo-constructies in zwang. | Alle extra aanduidingen (''al Fine'', ''senza repetitione'', ''e pui al Coda'' worden veelal weggelaten maar wel gespeeld. Het precieze gebruik van de tekens voor Fine, Coda en Segno is nogal afhankelijk van de degene die de muziek uitschrijft; er zijn talloze varianten voor het noteren van dacapo-constructies in zwang. |
Versie van 7 feb 2014 14:35
Da capo en Dal segno zijn herhalingsconstructies in bladmuziek die gebruikt worden om minder noten te hoeven schrijven.
D.C. | Herhaal alles vanaf het begin (D.C.= Da Capo = vanaf het begin). Als er een Fine teken voor het DC teken aanwezig is stopt het afspelen aldaar. |
D.S. | Herhaal alles vanaf een teken (DS=Dal Segno=vanaf het teken). Als er een Fine teken voor het DS teken aanwezig is stopt het afspelen aldaar. |
D.C. al Fine | Vanaf het begin tot aan Fine |
D.C. al Coda | vanaf het begin tot aan het coda-teken, speel daarna het coda |
Alle extra aanduidingen (al Fine, senza repetitione, e pui al Coda worden veelal weggelaten maar wel gespeeld. Het precieze gebruik van de tekens voor Fine, Coda en Segno is nogal afhankelijk van de degene die de muziek uitschrijft; er zijn talloze varianten voor het noteren van dacapo-constructies in zwang.