Kruis: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 5: | Regel 5: | ||
* waarschuwing - strikt genomen overbodig, maar verduidelijkend. | * waarschuwing - strikt genomen overbodig, maar verduidelijkend. | ||
{| | {| class="wikitable" | ||
! noot || verhoging || notatie || | ! noot || verhoging || notatie || enharmonisatie | ||
|- | |- | ||
| C || Cis || C# || Db | | C || Cis || C# || Db | ||
Regel 37: | Regel 37: | ||
|} | |} | ||
[[image: | [[image:kruisenG-sleutel.jpg]] | ||
Alle kruisen als vaste [[voorteken]]s hebben een eigen plek op de toonladder. Met zeven kruisen zijn alle plaatsen op de notenbalk verhoogd. Meer dan zeven kruisen zul je nooit tegenkomen (het zouden [[dubbelkruis]]en worden). | Alle kruisen als vaste [[voorteken]]s hebben een eigen plek op de toonladder. Met zeven kruisen zijn alle plaatsen op de notenbalk verhoogd. Meer dan zeven kruisen zul je nooit tegenkomen (het zouden [[dubbelkruis]]en worden). |
Huidige versie van 1 apr 2013 om 17:46
In muzieknotatie is een kruis het teken waarmee een noot een halve toon verhoogd wordt. Een kruis bestaat uit twee dunne verticale strepen en twee vettere schuine strepen daar doorheen. Kruisen kunnen voorkomen als:
- systematische voortekens (vooraan de notenbalk);
- toevallige verhogingen;
- waarschuwing - strikt genomen overbodig, maar verduidelijkend.
noot | verhoging | notatie | enharmonisatie |
---|---|---|---|
C | Cis | C# | Db |
Cis | Cisis | C## | D |
D | Dis | D# | Eb |
Dis | Disis | D## | E |
E | Eis | E# | F |
Eis | Eisis | E## | F# |
F | Fis | F# | Gb |
Fis | Fisis | F## | G |
G | Gis | G# | Ab |
Gis | Gisis | G## | A |
A | Ais | A# | Bb |
Ais | Aisis | A## | B |
B | Bis | B# | C |
B# | Bisis | B## | C# |
Alle kruisen als vaste voortekens hebben een eigen plek op de toonladder. Met zeven kruisen zijn alle plaatsen op de notenbalk verhoogd. Meer dan zeven kruisen zul je nooit tegenkomen (het zouden dubbelkruisen worden).
In de bassleutel komen alle kruisen een lijn lager terecht.
De altsleutel geeft de kruisen weer tussen de viool- en bassleutel in.
In de tenorsleutel worden kruisen anders neergezet dan bij de vioolsleutel, bassleutel en altsleutel: