Akkoordsymbool: verschil tussen versies

Uit Muzieknotatie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(17 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
'''Akkoordsymbolen''' zijn een zowel verkorte schrijfwijze voor het noteren van harmonisatie van een melodie, als een hulpmiddel voor notatie van akkoordgrepen op akkoordinstrumenten.
'''Akkoordsymbolen''' zijn een zowel verkorte schrijfwijze voor het noteren van [[harmonisatie]] van een melodie, als een hulpmiddel voor [[muzieknotatie|notatie]] van [[akkoordgreep|akkoordgrepen]] op [[akkoordinstrument]]en.
{|
{| class="wikitable"
! akkoordsymbool || omschrijving || noten
! akkoordsymbool || omschrijving || noten || relatief
|-
|-
| C || C-majeur || c-e-g
| C || C-majeur || c-e-g || 1 3 5
|-
|-
| Cm || C-mineur || c-eb-g
| Cm || C-mineur || c-eb-g ||  1 3♭ 5
|-
|-
| C2 || C met secunde  i.p.v terts (suspended 2nd) || c-d-g
| C2, Csus2 || C met secunde  i.p.v terts (suspended 2nd) || c-d-g || 1 2 5
|-
|-
| C4, Csus4 || C-majeur met kwart i.p.v terts (suspended 4th) ||  c-f-g
| C4, Csus, Csus4 || C-majeur met kwart i.p.v terts (suspended 4th) ||  c-f-g || 1 4 5
|-
|-
| C5 || C met weggelaten terts || c-g-c
| C5 || C met weggelaten terts || c-g-c || 1 5 8
|-
|-
| C6 || C-majeur met toegevoegde sext || c-e-g-bb-a
| C6 || C-majeur met toegevoegde sext || c-e-g-a || 1 3 5 6
|-
|-
| C7/6 || dominant septiem met toegevoegde sext || c-e-g-bb-a
| Cm6 || C-mineur met toegevoegde sext || c-e♭-g-a || 1 3♭ 5 6
|-
|-
| Cm6 || C-mineur met toegevoegde sext || c-eb-g-a
| C7 || C-majeur (dominant) septiem || c-e-g-b♭ || 1 3 5 7♭
|-
|-
| C7 || C-majeur (dominant) septiem || c-e-g-bb
| C7/6 || dominant septiem met toegevoegde sext || c-e-g-b♭-a || 1 3 5 7♭ 13
|-
|-
| Cm7 || C-mineur septiem || c-eb-g-bb
| Cm7 || C-mineur septiem || c-e♭-g-b♭ || 1 3♭ 5 7♭
|-
|-
| CM7, C^, CMaj7 C* || C-majeur groot-septiem,  majeur-septiem || c-e-g-b
| CΔ, CM7, CMaj7  || C-majeur groot-septiem,  majeur-septiem || c-e-g-b || 1 3 5 7
|-
|-
| CmM7, Cm^, Cm*  || C-mineur groot-septiem || c-eb-g-b
| CmΔ, CmM7 || C-mineur groot-septiem || c-e♭-g-b || 1 3♭ 5 7
|-
|-
| C9 || dominant none || c-e-g-bb-d'
| C9 || dominant none || c-e-g-b♭-d' || 1 3 5 7♭ 9
|-
|-
| Cadd9 || C-majeur met toegevoegde none || c-e-g-d'
| Cadd9 || C-majeur met toegevoegde none || c-e-g-d' || 1 3 5 9
|-
|-
| C9b of C(b9) || C-majeur met toegevoegde kleine none || c-e-g-bb'-db'
| C9♭ of C(♭9) || C-majeur met toegevoegde kleine none || c-e-g-b♭'-d♭' || 1 3 5 7♭ 9♭
|-
|-
| C11 || dominant 11 || c-e-g-bb-d'-f'
| C11 || dominant 11 || c-e-g-b♭-d'-f' || 1 3 5 7♭ 9 11
|-
|-
| Cadd11 || C-majeur met toegevoegde 11 || c-e-g-f'
| Cadd11 || C-majeur met toegevoegde 11 || c-e-g-f' || 1 3 5 11
|-
|-
| C13 || dominant 13 || c-e-g-bb-d'-f'-a'
| C13 || dominant 13 || c-e-g-b♭-d'-f'-a' ||  1 3 5 7♭ 9 11 13
|-
|-
| Cadd13 || C-majeur met toegevoegde 13 || c-e-g-a'
| Cadd13 || C-majeur met toegevoegde 13 || c-e-g-a' ||  1 3 5 13
|-
|-
| Co,  C-, Cdim || Verminderd C-Akkoord || c-eb-f#-a
| Co,  C-, Cdim || verminderd C-akkoord || c-e♭-g♭-b♭♭ || 1 3♭ 5♭ 7♭♭
|-
|-
| Cø, C0, Cm7(b5) || Halfverminderd C-akkoord || c--eb-gb-bb
| Cø, C0, Cm7(♭5) || halfverminderd C-akkoord || c-e♭-g♭-b♭ || 1 3♭ 5♭ 7♭
|-
|-
| C+, C5#, Caug || C-Overmatig (ook wel C-augmented) || c-e-g#
| C+, C5#, Caug || C-overmatig (ook wel C-augmented) || c-e-g# ||  1 3 5#
|-
| C6/a || C met A (=6) in bas  || a-c-e-g  || 6 1 3 5
|-
|-
| C# || Cis-majeur || c#-e#-g#
| C9#11, C(#11) || C-none met verhoogde 11 || c-e-g-b♭-d-f# || 1 3 5 7♭ 9 11#
|-
|-
| Cb || Ces-majeur (b is een mol) || cb-eb-gb
| C# || Cis-majeur || c#-e#-g# || 1 3 5
|-
| C6/a || C-none met A in bas  || A-c-e-g
|-
|-
| C9#11, C(#11) || C-none met verhoogde 11 || c-e-g-bb-d-f#
| C♭ || Ces-majeur || c♭-e♭-g♭ || 1 3 5
|}
|}


Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het ''soort'' akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het ''benoemen'' van akkoorden:
Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het ''soort'' akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het ''benoemen'' van akkoorden:
{|
{| class="wikitable"
| Anglo-amerikaans || C || C# || D || Eb || E || F || F# || G || G# || A || Bb || B
| Anglo-amerikaans || C || C# || D || E♭ || E || F || F# || G || G# || A || B♭ || B
|-
|-
| Nederlands ||  C || Cis || D || Es || E || F || Fis || G || Gis || A || Bes || B
| Nederlands ||  C || Cis || D || Es || E || F || Fis || G || Gis || A || Bes || B
|-
|-
| Duits || C || C# || D || Eb || E || F || F# || G || G# || A || B || H
| Duits || C || C# || D || E♭ || E || F || F# || G || G# || A || B || H
|-
|-
| Accordeon || c || c# || d || eb || e || f || f# || g || g# || a || bb || b
| Accordeon || c || c# || d || e♭ || e || f || f# || g || g# || a || b♭ || b
|-
|-
| Frans/Spaanstalig/Russisch/Grieks || Do || Do# || Re || Mib || Mi || Fa || Sol || Sol# || La || La# || Sib || Si  
| Frans/Spaans || Do || Do# || Re || Mi♭ || Mi || Fa || Sol || Sol# || La || La# || Si♭ || Si  
|-
|-
| Frans/Spaanstalig voor accordeon || do || do# || re || mib || mi || fa || sol || sol# || la || la# || sib || si
| Russisch || До || До# || Ре || Ми♭ || Ми || Фа || Сол || Сол# || Ла || Ла# || Си♭ || Си
|-
|-
| Muziektheorie || I || I# || II || IIIb || III || IV || IV# || V || V# || VI || VIIb || VII
| Grieks || Ντο || Ντο# || Ρε || Μι♭ || Μι || Φα || Σολ || Σολ# || Λα || Λα# || Σι♭ || Σι
|-
| Frans/Spaans voor accordeon || do || do# || re || mi♭ || mi || fa || sol || sol# || la || la# || si♭ || si
|-
| Muziektheorie || I || I# || II || III♭ || III || IV || IV# || V || V# || VI || VII♭ || VII
|}
|}
==Zie ook ==
* [https://ukulele.muziekwiki.nl ukulele akkoorden]
* [https://gitaar.muziekwiki.nl gitaarakkoorden]

Huidige versie van 25 mei 2023 om 11:37

Akkoordsymbolen zijn een zowel verkorte schrijfwijze voor het noteren van harmonisatie van een melodie, als een hulpmiddel voor notatie van akkoordgrepen op akkoordinstrumenten.

akkoordsymbool omschrijving noten relatief
C C-majeur c-e-g 1 3 5
Cm C-mineur c-eb-g 1 3♭ 5
C2, Csus2 C met secunde i.p.v terts (suspended 2nd) c-d-g 1 2 5
C4, Csus, Csus4 C-majeur met kwart i.p.v terts (suspended 4th) c-f-g 1 4 5
C5 C met weggelaten terts c-g-c 1 5 8
C6 C-majeur met toegevoegde sext c-e-g-a 1 3 5 6
Cm6 C-mineur met toegevoegde sext c-e♭-g-a 1 3♭ 5 6
C7 C-majeur (dominant) septiem c-e-g-b♭ 1 3 5 7♭
C7/6 dominant septiem met toegevoegde sext c-e-g-b♭-a 1 3 5 7♭ 13
Cm7 C-mineur septiem c-e♭-g-b♭ 1 3♭ 5 7♭
CΔ, CM7, CMaj7 C-majeur groot-septiem, majeur-septiem c-e-g-b 1 3 5 7
CmΔ, CmM7 C-mineur groot-septiem c-e♭-g-b 1 3♭ 5 7
C9 dominant none c-e-g-b♭-d' 1 3 5 7♭ 9
Cadd9 C-majeur met toegevoegde none c-e-g-d' 1 3 5 9
C9♭ of C(♭9) C-majeur met toegevoegde kleine none c-e-g-b♭'-d♭' 1 3 5 7♭ 9♭
C11 dominant 11 c-e-g-b♭-d'-f' 1 3 5 7♭ 9 11
Cadd11 C-majeur met toegevoegde 11 c-e-g-f' 1 3 5 11
C13 dominant 13 c-e-g-b♭-d'-f'-a' 1 3 5 7♭ 9 11 13
Cadd13 C-majeur met toegevoegde 13 c-e-g-a' 1 3 5 13
Co, C-, Cdim verminderd C-akkoord c-e♭-g♭-b♭♭ 1 3♭ 5♭ 7♭♭
Cø, C0, Cm7(♭5) halfverminderd C-akkoord c-e♭-g♭-b♭ 1 3♭ 5♭ 7♭
C+, C5#, Caug C-overmatig (ook wel C-augmented) c-e-g# 1 3 5#
C6/a C met A (=6) in bas a-c-e-g 6 1 3 5
C9#11, C(#11) C-none met verhoogde 11 c-e-g-b♭-d-f# 1 3 5 7♭ 9 11#
C# Cis-majeur c#-e#-g# 1 3 5
C♭ Ces-majeur c♭-e♭-g♭ 1 3 5

Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het soort akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het benoemen van akkoorden:

Anglo-amerikaans C C# D E♭ E F F# G G# A B♭ B
Nederlands C Cis D Es E F Fis G Gis A Bes B
Duits C C# D E♭ E F F# G G# A B H
Accordeon c c# d e♭ e f f# g g# a b♭ b
Frans/Spaans Do Do# Re Mi♭ Mi Fa Sol Sol# La La# Si♭ Si
Russisch До До# Ре Ми♭ Ми Фа Сол Сол# Ла Ла# Си♭ Си
Grieks Ντο Ντο# Ρε Μι♭ Μι Φα Σολ Σολ# Λα Λα# Σι♭ Σι
Frans/Spaans voor accordeon do do# re mi♭ mi fa sol sol# la la# si♭ si
Muziektheorie I I# II III♭ III IV IV# V V# VI VII♭ VII

Zie ook