Akkoordsymbool: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 54: | Regel 54: | ||
|- | |- | ||
| C9#11, C(#11) || C-none met verhoogde 11 || c-e-g-bb-d-f# | | C9#11, C(#11) || C-none met verhoogde 11 || c-e-g-bb-d-f# | ||
|} | |||
Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het ''soort'' akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het ''benoemen'' van akkoorden: | |||
{| | |||
| Anglo-amerikaans || C || C# || D || Eb || E || F || F# || G || G# || A || Bb || B | |||
|- | |||
| Nederlands || C || Cis || D || Es || E || F || Fis || G || Gis || A || Bes || B | |||
|- | |||
| Duits || C || C# || D || Eb || E || F || F# || G || G# || A || B || H | |||
|- | |||
| Accordeon || c || c# || d || eb || e || f || f# || g || g# || a || bb || b | |||
|- | |||
| Frans/Spaanstalig/Russisch/Grieks || Do || Do# || Re || Mib || Mi || Fa || Sol || Sol# || La || La# || Sib || Si || Do | |||
|- | |||
| Frans/Spaanstalig voor accordeon || do || do# || re || mib || mi || fa || sol || sol# || la || la# || sib || si || do | |||
|- | |||
| Muziektheorie || I || I# || II || IIIb || III || IV || IV# || V || V# || VI || VIIb || VII | |||
|} | |} |
Versie van 24 apr 2008 15:37
Akkoordsymbolen zijn een zowel verkorte schrijfwijze voor het noteren van harmonisatie van een melodie, als een hulpmiddel voor notatie van akkoordgrepen op akkoordinstrumenten.
akkoordsymbool | omschrijving | noten |
---|---|---|
C | C-majeur | c-e-g |
Cm | C-mineur | c-eb-g |
C2 | C met secunde i.p.v terts (suspended 2nd) | c-d-g |
C4, Csus4 | C-majeur met kwart i.p.v terts (suspended 4th) | c-f-g |
C5 | C met weggelaten terts | c-g-c |
C6 | C-majeur met toegevoegde sext | c-e-g-bb-a |
C7/6 | dominant septiem met toegevoegde sext | c-e-g-bb-a |
Cm6 | C-mineur met toegevoegde sext | c-eb-g-a |
C7 | C-majeur (dominant) septiem | c-e-g-bb |
Cm7 | C-mineur septiem | c-eb-g-bb |
CM7, C^, CMaj7 C* | C-majeur groot-septiem, majeur-septiem | c-e-g-b |
CmM7, Cm^, Cm* | C-mineur groot-septiem | c-eb-g-b |
C9 | dominant none | c-e-g-bb-d' |
Cadd9 | C-majeur met toegevoegde none | c-e-g-d' |
C9b of C(b9) | C-majeur met toegevoegde kleine none | c-e-g-bb'-db' |
C11 | dominant 11 | c-e-g-bb-d'-f' |
Cadd11 | C-majeur met toegevoegde 11 | c-e-g-f' |
C13 | dominant 13 | c-e-g-bb-d'-f'-a' |
Cadd13 | C-majeur met toegevoegde 13 | c-e-g-a' |
Co, C-, Cdim | Verminderd C-Akkoord | c-eb-f#-a |
Cø, C0, Cm7(b5) | Halfverminderd C-akkoord | c--eb-gb-bb |
C+, C5#, Caug | C-Overmatig (ook wel C-augmented) | c-e-g# |
C# | Cis-majeur | c#-e#-g# |
Cb | Ces-majeur (b is een mol) | cb-eb-gb |
C6/a | C-none met A in bas | A-c-e-g |
C9#11, C(#11) | C-none met verhoogde 11 | c-e-g-bb-d-f# |
Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het soort akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het benoemen van akkoorden:
Anglo-amerikaans | C | C# | D | Eb | E | F | F# | G | G# | A | Bb | B | |
Nederlands | C | Cis | D | Es | E | F | Fis | G | Gis | A | Bes | B | |
Duits | C | C# | D | Eb | E | F | F# | G | G# | A | B | H | |
Accordeon | c | c# | d | eb | e | f | f# | g | g# | a | bb | b | |
Frans/Spaanstalig/Russisch/Grieks | Do | Do# | Re | Mib | Mi | Fa | Sol | Sol# | La | La# | Sib | Si | Do |
Frans/Spaanstalig voor accordeon | do | do# | re | mib | mi | fa | sol | sol# | la | la# | sib | si | do |
Muziektheorie | I | I# | II | IIIb | III | IV | IV# | V | V# | VI | VIIb | VII |