Akkoordsymbool: verschil tussen versies

Uit Muzieknotatie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 13: Regel 13:
| C5 || C met weggelaten terts || c-g-c
| C5 || C met weggelaten terts || c-g-c
|-
|-
| C6 || C-majeur met toegevoegde sext || c-e-g-bb-a
| C6 || C-majeur met toegevoegde sext || c-e-g-a
|-
| C7/6 || dominant septiem met toegevoegde sext || c-e-g-bb-a
|-
|-
| Cm6 || C-mineur met toegevoegde sext || c-eb-g-a
| Cm6 || C-mineur met toegevoegde sext || c-eb-g-a
|-
|-
| C7 || C-majeur (dominant) septiem || c-e-g-bb
| C7 || C-majeur (dominant) septiem || c-e-g-bb
|-
| C7/6 || dominant septiem met toegevoegde sext || c-e-g-bb-a
|-
|-
| Cm7 || C-mineur septiem || c-eb-g-bb
| Cm7 || C-mineur septiem || c-eb-g-bb

Versie van 12 jun 2011 14:35

Akkoordsymbolen zijn een zowel verkorte schrijfwijze voor het noteren van harmonisatie van een melodie, als een hulpmiddel voor notatie van akkoordgrepen op akkoordinstrumenten.

akkoordsymbool omschrijving noten
C C-majeur c-e-g
Cm C-mineur c-eb-g
C2 C met secunde i.p.v terts (suspended 2nd) c-d-g
C4, Csus4 C-majeur met kwart i.p.v terts (suspended 4th) c-f-g
C5 C met weggelaten terts c-g-c
C6 C-majeur met toegevoegde sext c-e-g-a
Cm6 C-mineur met toegevoegde sext c-eb-g-a
C7 C-majeur (dominant) septiem c-e-g-bb
C7/6 dominant septiem met toegevoegde sext c-e-g-bb-a
Cm7 C-mineur septiem c-eb-g-bb
CM7, C^, CMaj7 C* C-majeur groot-septiem, majeur-septiem c-e-g-b
CmM7, Cm^, Cm* C-mineur groot-septiem c-eb-g-b
C9 dominant none c-e-g-bb-d'
Cadd9 C-majeur met toegevoegde none c-e-g-d'
C9b of C(b9) C-majeur met toegevoegde kleine none c-e-g-bb'-db'
C11 dominant 11 c-e-g-bb-d'-f'
Cadd11 C-majeur met toegevoegde 11 c-e-g-f'
C13 dominant 13 c-e-g-bb-d'-f'-a'
Cadd13 C-majeur met toegevoegde 13 c-e-g-a'
Co, C-, Cdim Verminderd C-Akkoord c-eb-f#-a
Cø, C0, Cm7(b5) Halfverminderd C-akkoord c--eb-gb-bb
C+, C5#, Caug C-Overmatig (ook wel C-augmented) c-e-g#
C# Cis-majeur c#-e#-g#
Cb Ces-majeur (b is een mol) cb-eb-gb
C6/a C-none met A in bas A-c-e-g
C9#11, C(#11) C-none met verhoogde 11 c-e-g-bb-d-f#

Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het soort akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het benoemen van akkoorden:

Anglo-amerikaans C C# D Eb E F F# G G# A Bb B
Nederlands C Cis D Es E F Fis G Gis A Bes B
Duits C C# D Eb E F F# G G# A B H
Accordeon c c# d eb e f f# g g# a bb b
Frans/Spaanstalig/Russisch/Grieks Do Do# Re Mib Mi Fa Sol Sol# La La# Sib Si
Frans/Spaanstalig voor accordeon do do# re mib mi fa sol sol# la la# sib si
Muziektheorie I I# II IIIb III IV IV# V V# VI VIIb VII