Akkoordsymbool: verschil tussen versies

Uit Muzieknotatie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 66: Regel 66:
| Accordeon || c || c# || d || eb || e || f || f# || g || g# || a || bb || b
| Accordeon || c || c# || d || eb || e || f || f# || g || g# || a || bb || b
|-
|-
| Frans/Spaanstalig/Russisch/Grieks || Do || Do# || Re || Mib || Mi || Fa || Sol || Sol# || La || La# || Sib || Si  
| Frans/Spaans || Do || Do# || Re || Mib || Mi || Fa || Sol || Sol# || La || La# || Sib || Si  
|-
|-
| Russisch || До || До# || Ре || Миb || Ми || Фа || Сол || Сол# || Ла || Ла# || Сиb || Си  
| Russisch || До || До# || Ре || Миb || Ми || Фа || Сол || Сол# || Ла || Ла# || Сиb || Си  
Regel 72: Regel 72:
| Grieks || Δο || Δο# || Ρε || Μιb || Μι || Φα || Σολ || Σολ# || Λα || Λα# || Σιb || Σι
| Grieks || Δο || Δο# || Ρε || Μιb || Μι || Φα || Σολ || Σολ# || Λα || Λα# || Σιb || Σι
|-
|-
| Frans/Spaanstalig voor accordeon || do || do# || re || mib || mi || fa || sol || sol# || la || la# || sib || si  
| Frans/Spaans voor accordeon || do || do# || re || mib || mi || fa || sol || sol# || la || la# || sib || si  
|-
|-
| Muziektheorie || I || I# || II || IIIb || III || IV || IV# || V || V# || VI || VIIb || VII
| Muziektheorie || I || I# || II || IIIb || III || IV || IV# || V || V# || VI || VIIb || VII

Versie van 17 jun 2021 23:56

Akkoordsymbolen zijn een zowel verkorte schrijfwijze voor het noteren van harmonisatie van een melodie, als een hulpmiddel voor notatie van akkoordgrepen op akkoordinstrumenten.

akkoordsymbool omschrijving noten relatief
C C-majeur c-e-g 1 3 5
Cm C-mineur c-eb-g 1 3b 5
C2, Csus2 C met secunde i.p.v terts (suspended 2nd) c-d-g 1 2 5
C4, Csus, Csus4 C-majeur met kwart i.p.v terts (suspended 4th) c-f-g 1 4 5
C5 C met weggelaten terts c-g-c 1 5 8
C6 C-majeur met toegevoegde sext c-e-g-a 1 3 5 6
Cm6 C-mineur met toegevoegde sext c-eb-g-a 1 3b 4 5
C7 C-majeur (dominant) septiem c-e-g-bb 1 3 5 7b
C7/6 dominant septiem met toegevoegde sext c-e-g-bb-a 1 3 5 7b 13
Cm7 C-mineur septiem c-eb-g-bb 1 3b 5 7b
CM7, CΔ, CMaj7 C-majeur groot-septiem, majeur-septiem c-e-g-b 1 3 5 7
CmM7, CmΔ C-mineur groot-septiem c-eb-g-b 1 3b 5 7
C9 dominant none c-e-g-bb-d' 1 3 5 7b 9
Cadd9 C-majeur met toegevoegde none c-e-g-d' 1 3 5 9
C9b of C(b9) C-majeur met toegevoegde kleine none c-e-g-bb'-db' 1 3 5 7b 9b
C11 dominant 11 c-e-g-bb-d'-f' 1 3 5 7b 9 11
Cadd11 C-majeur met toegevoegde 11 c-e-g-f' 1 3 5 11
C13 dominant 13 c-e-g-bb-d'-f'-a' 1 3 5 7b 9 11 13
Cadd13 C-majeur met toegevoegde 13 c-e-g-a' 1 3 5 18
Co, C-, Cdim Verminderd C-Akkoord c-eb-f#-a 1 3b 5b 6
Cø, C0, Cm7(b5) Halfverminderd C-akkoord c-eb-gb-bb 1 3b 5b 7b
C+, C5#, Caug C-Overmatig (ook wel C-augmented) c-e-g# 1 3 5#
C6/a C-none met A in bas A-c-e-g 6 1 3 5
C9#11, C(#11) C-none met verhoogde 11 c-e-g-bb-d-f# 1 3 5 7b 9 11#
C# Cis-majeur c#-e#-g# 1 3 5
Cb Ces-majeur (b is een mol) cb-eb-gb 1 3 5

Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het soort akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het benoemen van akkoorden:

Anglo-amerikaans C C# D Eb E F F# G G# A Bb B
Nederlands C Cis D Es E F Fis G Gis A Bes B
Duits C C# D Eb E F F# G G# A B H
Accordeon c c# d eb e f f# g g# a bb b
Frans/Spaans Do Do# Re Mib Mi Fa Sol Sol# La La# Sib Si
Russisch До До# Ре Миb Ми Фа Сол Сол# Ла Ла# Сиb Си
Grieks Δο Δο# Ρε Μιb Μι Φα Σολ Σολ# Λα Λα# Σιb Σι
Frans/Spaans voor accordeon do do# re mib mi fa sol sol# la la# sib si
Muziektheorie I I# II IIIb III IV IV# V V# VI VIIb VII

Zie ook