Akkoordsymbool: verschil tussen versies

Uit Muzieknotatie
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 54: Regel 54:
|-
|-
| C9#11, C(#11) || C-none met verhoogde 11 || c-e-g-bb-d-f#
| C9#11, C(#11) || C-none met verhoogde 11 || c-e-g-bb-d-f#
|}
Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het ''soort'' akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het ''benoemen'' van akkoorden:
{|
| Anglo-amerikaans || C || C# || D || Eb || E || F || F# || G || G# || A || Bb || B
|-
| Nederlands ||  C || Cis || D || Es || E || F || Fis || G || Gis || A || Bes || B
|-
| Duits || C || C# || D || Eb || E || F || F# || G || G# || A || B || H
|-
| Accordeon || c || c# || d || eb || e || f || f# || g || g# || a || bb || b
|-
| Frans/Spaanstalig/Russisch/Grieks || Do || Do# || Re || Mib || Mi || Fa || Sol || Sol# || La || La# || Sib || Si || Do
|-
| Frans/Spaanstalig voor accordeon || do || do# || re || mib || mi || fa || sol || sol# || la || la# || sib || si || do
|-
| Muziektheorie || I || I# || II || IIIb || III || IV || IV# || V || V# || VI || VIIb || VII
|}
|}

Versie van 24 apr 2008 15:37

Akkoordsymbolen zijn een zowel verkorte schrijfwijze voor het noteren van harmonisatie van een melodie, als een hulpmiddel voor notatie van akkoordgrepen op akkoordinstrumenten.

akkoordsymbool omschrijving noten
C C-majeur c-e-g
Cm C-mineur c-eb-g
C2 C met secunde i.p.v terts (suspended 2nd) c-d-g
C4, Csus4 C-majeur met kwart i.p.v terts (suspended 4th) c-f-g
C5 C met weggelaten terts c-g-c
C6 C-majeur met toegevoegde sext c-e-g-bb-a
C7/6 dominant septiem met toegevoegde sext c-e-g-bb-a
Cm6 C-mineur met toegevoegde sext c-eb-g-a
C7 C-majeur (dominant) septiem c-e-g-bb
Cm7 C-mineur septiem c-eb-g-bb
CM7, C^, CMaj7 C* C-majeur groot-septiem, majeur-septiem c-e-g-b
CmM7, Cm^, Cm* C-mineur groot-septiem c-eb-g-b
C9 dominant none c-e-g-bb-d'
Cadd9 C-majeur met toegevoegde none c-e-g-d'
C9b of C(b9) C-majeur met toegevoegde kleine none c-e-g-bb'-db'
C11 dominant 11 c-e-g-bb-d'-f'
Cadd11 C-majeur met toegevoegde 11 c-e-g-f'
C13 dominant 13 c-e-g-bb-d'-f'-a'
Cadd13 C-majeur met toegevoegde 13 c-e-g-a'
Co, C-, Cdim Verminderd C-Akkoord c-eb-f#-a
Cø, C0, Cm7(b5) Halfverminderd C-akkoord c--eb-gb-bb
C+, C5#, Caug C-Overmatig (ook wel C-augmented) c-e-g#
C# Cis-majeur c#-e#-g#
Cb Ces-majeur (b is een mol) cb-eb-gb
C6/a C-none met A in bas A-c-e-g
C9#11, C(#11) C-none met verhoogde 11 c-e-g-bb-d-f#

Naast de conventies die gebruikelijk zijn voor het soort akkoord, zijn er daarnaast nog verschillende systemen voor het benoemen van akkoorden:

Anglo-amerikaans C C# D Eb E F F# G G# A Bb B
Nederlands C Cis D Es E F Fis G Gis A Bes B
Duits C C# D Eb E F F# G G# A B H
Accordeon c c# d eb e f f# g g# a bb b
Frans/Spaanstalig/Russisch/Grieks Do Do# Re Mib Mi Fa Sol Sol# La La# Sib Si Do
Frans/Spaanstalig voor accordeon do do# re mib mi fa sol sol# la la# sib si do
Muziektheorie I I# II IIIb III IV IV# V V# VI VIIb VII